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orux
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MensajePublicado: Mie Abr 14, 2004 5:30 pm    Asunto: Poemas, cuentos, historias, encantos.....etc.astures Responder citando

Estube buscando, y encontré cosas que tenía de lo más apartado tanto que tienen color amarillento por los bordes, iré poniendo poco a poco cosas, lo separé de los Cuentos..... por que si no, llegaremos a las 100 paginas o más. Bueno, a lo que vamos.....



TRES ENCANTOS
Narraciones orales recogidas por María Josefa Canellada, en el concejo de Cabranes y transcritas en su libro "El bable de Cabranes" Madrid, 1944.
............................................................................

En campu´l Carbayín hay un encantu.Ción la de Xuan Torre y yo ya viemos ellí, en mesmu sitiu, una colaína tendía más de venti veces. Un día diba Refael de Vicenta Ramón por estru y al pasar pe´la juente les Xanes vió una tienda d´ermosura, toa una estragalada de coses muy guapes, muy guapes arriba d´una sebe, y xunto a ello taba una mociquina tamién muy guapa, vistía de blancu, que´i dixo: "¿Qué te gusta más de tou?" El mozu quedóse clisau n´ello y en ver de dicíi "Gústeme tú ", díxoi: "aquel anfiler d´oru." Entós, la moza contestói, muy llaspardera : " En corazón clavada la tengues tú."Y sumióse´l encantu.

*******************************************
Una vez morrió una muyer en Piedrafita y el viudu alcontraba toes les coses feches cuando golvía pa casa pe la tardiquina." Descurro que....ye la mió vecinala que me lo fai." Y diba pa´lla y dicíai: " Á mantina, Dios te lo pague, que alcuentro la torta cocíu y el pote puestu". "Non, mante, yo non fúi." " Ma, entós ¿ quién degorriu sería?" Conque con éso, un día igual y otru día igual;Una tardi llegó el viudu más aína y alcontró´n casa una mociquina muy guapa, piquiñina, que desamó po´l mont´arriba acabantesde velu; pero elli galguió tres d´ella a carreres y algamola y tréxola pa casa´n´un brazau. Con éso,ella quedóse a vivir con elli en faciendo esti tratu : " Mas oigues lo qu´oigues pe´l monte, non me digues nada." Conque, al atardecerín de´l´otru día preguntói ella : " Á Xuaco, qu´oisti pe´l monte, o?" Y él dixoi: "Oyí una voz que dicía : "Xana mana, ven a enterrar a to madre qu´está finada." Entós la Xana apurriói con una restiella ´n´es pates y el hombre daba unos apellidíos : "Ay, que me matasti." Y la Xana, desamando pe´l mont´arriba, dicíai: "Pon llanzuela y quita llanzuela y verás como suelda." Y sumiose pe´l monte´arriba. Y desapaeció l´encantu."


*************************************************

En San Martín taben una noche de esbilla pe´l inviernu y la madre y la fiya fueren po´la garulla al horru. La moza quedóse ´n´a subidera y sentóse ´n´a tenobia. Cuando la madre fúi baxar, ya non taba´lli ; apreció so´l horru : non taba tampocu. " María...María...." y María non paeció. " ¿Onde´stará esa pujetera? Non pús..., vo dai un fargaxu ñalgaes y cuantes que llegue..."En casa non taba tampocu; salieron to´los vecinos co´los sos candiles y amiraren y llamaren munchu, que s´oín los apellidíos desde Sietes ; sintióse estós una voz muy lloñe : " Adiós mío pá y mío má, hasta´l día del xuiciu." Y ya non volvió a paecer más. Ye que´l horru tién muy mal aquél pa pe´la noche.


Coses de Xanes, si encontrais alguna....cuidadin.

salu2
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orux
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MensajePublicado: Jue Abr 15, 2004 6:00 pm    Asunto: Responder citando

Hoy contiúo con un romance en dos partes el primero, de la Neñina enferma,y continúa con el de la neñina muerta.
salu2
Orux




ROMANCE DE LA NEÑINA EMFERMA


Autor: Emilio Palacios

Oviedo, 1896



Escurcía n´aldea,
non llovía qu´orvayaba,
y a pesar de tar en Xulio
y facer grande chornada,
entrábame un xeliquín
p´escontradientro del alma,
que temblábenme les piernes
como paxarín na rama...


Ye que la princesina
ena cunina ´espetada,
collacín de mios amores,
raitanina de la casa,
¡ piegand´unos glayidinos,
tan amusgadina, mi alma !,
que ya tenñia ´l barruntu
qu´aquella nuchi ´spiraba...
¿ Tuién quiciaes mal de güeyu?
¿ Charíen-i la goyada
sin yo apercibime d´ello ?
¿ Cincoi el diente la Guaxa
metanes del gargüelín...?
¿ O quiciaes que s´afaya
de la terciana ´smolía...?
Y ahora que la miro.¡ calla !,
pame qu´abre los güeyinos:
qué tristes los tién la santa.


Ven p´acá, princesa mía,
ven p´acá, reina d´España;
ven, que se mire to padre
e n´esa fontina clara,
y te cante despacín,
al uídu una tonada
de les que fan regolbinos
p´escontradientro del alma.
¡ Non pús ! ¿ Quién-i fexo dañu
al encantu de la casa ?


Ya verás, cuando tu sanes,
llucerín de la mañana,
vo contate unos cuentinos
qu´en xamás yo te contara:
el del galán d´esta villa,
¿qué buscaba ?¿ qué buscaba ?
" Buscaba a la blanca niña,
buscaba a la niña blanca",
con collarinos d´estrelles,
del xardín de l´alboriada...
Y aquel de los anxelinos,
y el de la Virxina pálida,
que traíen vestidinos
y zapatinos de plata,
pa la neña de mió vida,
la neñina, que tá mala...


Vo comprate una pepona,
d´eses que dicen que fala
lo mesmu qu´un deputau
en periodu de pitanza
al tocai el emiligru...
Llevaréte a Peña Santa
pa que te vea la Reina
del Cielo, que ye muy guapa:
la Virxen de Covadonga,
que, piquiñina y galana,
hebo de baxar del cielo
el pintor que la pintara..
¡ Toi viéndola sonreíte,
toi viendo que-i cai la baba
de gustu, al contemplate
tan gayaspera y galana,
que carina más fermosa
non la hebo en toa la Braña:
¡ Por algo yes el mimín
del gallu de la quintana !...
¡ Ay, Siñor, toi delirando !


¡ Virxina de la Montaña,
non me lleves , non me lleves
la meyor flor de la casa !
¡ Si quiés lleva los xatinos
y hasta la vaquina parda,
que ye perguapa y lechera,
¡ Meyor non la hebo en Pravia !
¡ Llévalo, llévalo tóo,
qu´a mi náa me fai falta,
pero, déxame, por Dios,
la mió raitana del alma,
pos yo tamién morrería
de pena, si la llevaras...!


Escurecía a n´aldea,
non llovía, qu´orbayaba,
de repente una claror,
allumbró tóa la´stancia,
y dos anxelinos blancos
con esnalines de nácara,
baxaron a la cunina
do la neñina moraba;
y, en metanes del silenciu
qu´en un rincón pigazaba,
dixéron-i al oidu,
muy calladín:¡ Ven galana:
la Virxen de Covadonga,
que, del Cielu yé Ella ´l ama,
diz que vengas con nosotros
pa con Ella ! ¿Quiés, raitana ?
(Faláro-i ´n asturiano
que ye como Allá se fala...)


Ena torre de la iglesia
despertóse la campana,
respigárase ´l silenciu
que ´n el rincón pigazaba.
La noche taba ´scondía
entr´escayos d´una mata,
curiando al sol, que moría
alantrón d´una montaña...
y a mi entróme un xeliquín
p´escontradientro del alma,
que temblábenme les piernes
como paxarín na rama....

MAÑANA LA SEGUNDA PARTE............DEL ROMANCE.....


Ya sé, es triste y os tenía acostumbrados al humor y la retranca asturiana.......¡ tien que haber de tóo !


je,je,je

Orux
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MensajePublicado: Vie Abr 16, 2004 3:00 am    Asunto: Responder citando

Tienes toda la razón.Tiene que haber de todo.pero lo que está claro es que,sea lo que sea,siendo de nuestra tierra,entra por los ojos y llega hasta el cerebro como un estimulante.¡Y que estimulante!
Todo lo que he leido hasta ahora es precioso.no se si será porque adoro todo lo nuestro,pero es como explorar una isla del tesoro y maravillarse con ellos según los vamos descubriendo.
Y mejor no digo nada más que me estoy poniendo muy cursi. Embarassed
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MensajePublicado: Vie Abr 16, 2004 11:57 am    Asunto: Responder citando

Como ayer prometí hoy la segunda parte del romance.....más triste si cabe.



ROMANCE DE LA NEÑINA MUERTA


Esos güeyinos
do lluciera ´l alba,
siempre tán melgueros,
pos cuasi falaban,
quedáronse mudos,
y non dicen nada...
espeyinos qu´eren
donde me miraba,
y de puru gozu,
yo cuasi alloriaba...


Nin ya me despierta
del día a la albancia
co les sos manines,
diciéndome.¡ "Pápa,
dame unos besinos..."
Y ponía la cara
pa que yo-i los diera,
faciendo pucheros
si non-i los daba...
¡ Ay ! ¿ Quién lo dixera
que muert´ahora taba ?


Llevóme ´l Siñor
la xoya preciada
que yo más quería:
¡ el mimin de casa !
Llevómelo tóo,
dexome ´n sin náa...
Solín n´ el mundo
sin la mió raitana
nun puedo vivir,
si a tóos doi llástima...
Y quiero llorar
y non teno llágrimes
qu´echar pe los güeyos,
porque se secaron
de tanto llorála...
¡ Mió reina quería...!
¡ Mapola temprana
del xardín que llevo ´
guardau e n´el alma,
rosina d´orvayu
llucerín de l´alba,
dedinos de lirios,
manines de nácara!,
¿ Quién te quiso a tí
como yo , galana ?
¿ Quién te punso mimos
como yo te daba...?


Y si tabes triste,
o si tabes mala,
¿ quién hebía e n´el mundo
que más te cuidara...?
¿ Y aquellos cuentinos
que yo te contaba
de los anxelinos
y la Virgen blanca
magar palmotiabes
faciéndote gracia...?

¿ Y cuando queríes
que yo te cantara
aquel cantarín
que diz: "¡ Soy de Pravia,
soy de Pravia..."?

¡ Cómo la gociabes !
¡ Qué risa te daba,
mientres yo mio vida,
cantando, lloraba...!

¡ Ay, quién lo dixera !
¡ Párteseme ´l alma
pensar que tas muerta
viviendo yo, santa...


¡ Murióme la santa neñina,
-mioprobe coitada-;
el Siñor llevóme
lo que yo tenía,
quedéme ´n sin nada...
¡ Tú non sabes
qué solín me dexes,
mió fía del alma....!


Autor: EMILIO PALACIOS ( Oviedo 1896 )



Prometo que lo próximo será más alegre.
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MensajePublicado: Vie Abr 16, 2004 8:04 pm    Asunto: Responder citando

Asturcon tiene razón, lo mismo da que sean de una forma o de otra (tristes o alegres), para mi, lo mas importante es que sea de nuestra tierra, lo que sea, porque estas dos poesias son preciosas, dentor de su tema,.
Vereis una para el Niño Jesus,

LLUCERIN DE LA MAÑANA

Lucerin de la mañana
guapu y fermosu neñu
Mira pa mi, rite un poco,
voy comprate un caramelu
voy llevate pa míó casa
pa que te vea el mió guelu
qu'l non pue salir
que tíen frío con el xielu

En un bardial de la seve
atope ayer un ñeru,
non se si ye de raitan
o si sera de xilgueru
Tú, como vienes del cielu
apuesto a que lo sabras
y has de decimelo, neñu
Dios te lo pague, monin
Dios te lo pague pequeñu

Esta poesia aprendiola de memoria una de les mis neñes cuando estaba en la guardería, y como la repitio tantes veces, de aquella aprendimosla todos en casa
Bueno, por ahora nada mas.
Saludos Embarassed
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MensajePublicado: Vie Abr 16, 2004 9:39 pm    Asunto: Responder citando

El romance es precioso.Y la poesía para el Niño Jesús no digamos.A mi me suena de algo.Posiblemente alguna vez me la hayan recitado mis abuelos.Lástima que no tenga tanta memoria como tu.Seguro que recordaría muchos de los cuentos y anécdotas que me contaban cuando era un crio.
Saludos.
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jupiter1953
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MensajePublicado: Sab Abr 17, 2004 1:14 am    Asunto: Responder citando

Aqui estoy de nuevo, esta vez para colgaros un monologo.
Este monologo es la mitad, la otra mitad tengo que buscarla,pero cuelgo lo que se, de momento leei esto y que os preste.


PACHIN VA A LOS TOROS

Fui l'otru día a Xixón,
per les fiestes de Begoña,
y como atome sifón,
no allegue a poneme moña,
pero amarre un buen tablón.
El casu fue, que
llevanteme de la cama
y fui pa coger el tren
a la mío estación de Sama.
¡Si vieseis el panorama
que había allí n'el anden,!
Mas de milentra pirsones
entre xovenes y viellos
muches mozes guapetones,
algunes neñes llorones
y otres como espertellos.
Cuando vino el tren chuflando
quiso la siente ir montando
y entamose tal baruyu,
que al fiu de Lin del Buyu,
arrimaron un codazu
ansina, a lo callando
que i reventarón el banduyu
y pa mi que la ta espichando.
Yo entre per la ventaniella,
y administrando moquetes,
y restrociendo cibiella,
foce p'entre la reciella
y monte en portamaletes
y allí como un señorón
fice el viaje en coche cama
desde la estación de Sama
a la estación de Xixón.
Lo malo fue que al llegar
al puebu de Carballín
amontose un paisanin
y ocurriosei apilar
maletes enrriba mí.
Allí quedo yo enterrau,
en sin aliendu, afogau,
y casi fechu papilla
hasta que llegue a la Villa
de los del "culo moyau".
Fui corriendo en sin parar,
pos quería ver la mar,
y vi la mar, de chavales,
tan guapes y esculturiaes,
que me ficieron'aguar.
En esa playa,
que tien vistes tan vistoses,
hay chavalines asgaya
y atopesles tan precioses
que te pinga la esbabaya.
Lluego quise dame un bañu,
pues facía más un añu
que los pies non me llababa
y xiamas se me antoxiaba,
mas vino a enrédala el diañu.
Cuando metía a remoyu,
la dea gorda del pie
un silvatau escuche,
y entonces armose el bollu
que agora vos contare.
Vi venir tou esmanau,
a un guardia mancipaleru,
con el silbatu colgau,
y enrriestrando un lapiceru,
postrertu y remolinau,
cantóme esti romanceru.
¡Dos duriquinos de multa!
Entós quise yo saber
el porque de la resulta,
y contestome:
¡A chinchar,
dos duriquinos de multa
per les carnes enseñar.!
Escuchando aquel cantar,
yo tuve que contestar:
Yo noi pago los de pesos,
porque non me pue multar,
que carnes voy a enseñar,
si non tenga mas que guesos.
Más non tuve remisión
porque el diantre el mancipal
llevome a la prevención
y pague la multación
en sin descontar ni un rial.
Lluego comí un pocoñin,
na, una tortiella de patata con chorizu
y una empanada de morcilla,
pa conservame rollizu
pa olvidar la multa aquella
tome llurgo un cafetín
una copa "Centenariu"
prendi fueu a un puriquín,
y a los toros va Pachin,
lo mesmo que un millonariu.

Espero que os preste
Saludos Embarassed
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MensajePublicado: Sab Abr 17, 2004 2:38 am    Asunto: Responder citando

Espero que encuentres la otra mitad,porque nos hemos quedado a medias,jejeje.
la cosa promete...
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MensajePublicado: Sab Abr 17, 2004 5:59 pm    Asunto: Responder citando

Ja, ja, jaaa, qué buenos!!, la del Niño Jesús yo no la conocía, la otra se la oi a algún monologuista.....lo que no me acuerdo es donde ni cuando.
Bueno mientras tengamos material..... a colgar lo que sea porque al menos yo disfruto cada párrafo.
salu2

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MensajePublicado: Mar Abr 20, 2004 11:45 am    Asunto: Responder citando

Hoy un poema de Enrique García Rendueles -(Gijon 1880--1955 )


LA GAITA

¡ Ay, gaita melguera !
Dulciquina gaita,
Quexíu de mimosa,
Sonsonín de xana,
Que vienes de lloñe
Cantando que canta
Per ente les flores,
Per ente la mata,
Con zalameríes,
Tan blandia, tan blandia;
Y unes risiquines
Llumíos de l' alba,
Ó con señardades
De tardi enllutada.

Hay, gaita melguera,
Mimosuca gaita !
Como del ensame
To zumbíu fai gala.
A veces yes triste
Como el ¡ ay ! que llancia
Trastayá d' amores
La probe rapaza;
Otres, aloyera,
Reblincona pasas
Finxendo rebelgos
Qu' alleguen á l' alma.

Tu son ye marmuriu
Reguerín de plata;
Celosa nel fuelle
Tormentes españan.

¡ Ay, gaita melguera,
Dulciquina gaita !
Quexíu de mimosa,
Soniquín de xana;
¡ Qué coses me dicis
Que fienden á l' alma !



Salu2

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MensajePublicado: Mar Abr 20, 2004 12:04 pm    Asunto: Responder citando

La VIRGEN DE COVADONGA es para los asturianos algo muy especial, y las canciones, poemas y coplas que hay sobre ella son muchas, aqui un muestra.


COPLAS Y CANTOS POPULARES, SOBRE LA VIRGEN DE COVADONGA

..................................................................

La Virxen de Cuadonga, nun quiso subir a Priena

quiso tar en Cuadonga porque ye´l so tronu la Cueva

La Virxen de Cuadonga, tien escaleres de piedra

tamién les podía tener de plata si les quixera

La Virxen de Cuadonga tien una fonte mui clara

la neña que nella bebe, primero del añu se casa



Tengo dir a Cuadonga con la mio neña en setiembre

tengo lleva-y a la Virxe nun Ramín de Palma Verde.



La Virxen de Cuadonga ye pequeñina y galana

anque baxara del Cielu nu hai pintor que la pintara

ye la flor de les muyeres y de les xanes la xana



En llegando a Cuadonga, nun bebas agua morena,

si como dixiste ayer, prefieres vivir soltera



Válame San Bernabé

fuí a beber a Cuadonga

y entá nun me casé



La Virxen de Cuadonga, tien la fonte cabo casa,

la moza que d´ella bebe, dientro del añu se casa

Virxina de Cuadonga, metidina desa cueva

debaxo d´esos peñascos, vas morite de frío,

yo como buen asturianu, quiero llevate conmigo.


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MensajePublicado: Mar Abr 20, 2004 7:17 pm    Asunto: Responder citando

Tienes razón cuando dices que la Virgen de Covadonga es alguien muy especial para los Asturianos.
También en lo de que hay muchas canciones,poemas y coplas sobre ella.
Pero te puedo asegurar que esta es una de las más bellas que he visto.
Al leerla se me ha subido la asturianía a la cabeza.
Es una auténtica preciosidad.
Y podemos tener el orgullo de decir que tenemos una virgen que en vez de inspirar respeto religioso,inspira ternura y familiaridad.
Solo pensar en ella nos viene la inspiración.

Puxa esa Santina pequeñina,galana y gayaspera
Arriba,por ser de todos los asturianos, la primera.
Se nos muestra,como el oso, en una cueva
y,por eso, osa también ser, en Asturies,
la más bella de las madres de la tierra.

Espero que os guste este pequeño verso,pero a veces se me vienen a la cabeza y no me puedo resistir.
Saludos.
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MensajePublicado: Mar Abr 20, 2004 8:16 pm    Asunto: Responder citando

Tú no te resistas que siempre es bueno sacar lo que hay dentro de uno,y la Santina te lo agradecerá, (igual te toca la primitiva ....)¨quien sabe!


salu2
orux


Qué decir de "Pachín de ´Melás", uno de nuestros mejores autores para mi parecer, hoy pongo este mañana, otro.


LA GÜELINA



Segundo premio del certamen Científico - Literario

celebrado en Gijón en 1904


Emilio Robles Muñiz (Pachín de Melás )

--------------------------------------------------------------------------------



¡Ay Dios!...Taba tristi,

muy tristi l' aldea!

El aire gufaba...

gufaba con juerza;

rincaba gorbizos,

voltiaba la fueya...

¡Siñor, qué tristura

cundía n' aldea!

Si non abocana,

la lluvia fai presa;

ye un ríu 'l caleyu;

ye un mar la praera...



El truenu arrestalla

nel monte y la era,

paez qu' el rellumu

nos trai la ceguera.



Los páxaros, mudos,

nel picu la llercia,

nin canten, nin blinquen,

ni esnalen de pena.



Nel cielu hay ñegrures,

la ñeve tá cerca,

que'l sol en deyuri

non risca siquiera.



El truenu y el rayu

amarguen la tierra,

vendrán sobre'l mundu

faciéndolu repla...

¡Ay, Dios... qué tristeces

columbra esta 'ldea!



Allá'n lo cimero

del monte, n' una güelta

que faen dos veredes

al par de la güerta,

muy gacha, 'ntre matos,

de hiedra cubierta

hay una chocina

tan probe, tan vieya,

que lloñe afegura

la mesma probeza.



Allí 'ntre ñarvasu,

allí tá regüelta

aquella güelina

qu' atendi a Carmela.



Tarázala 'l frío;

el agua que-i entra

per entre les teyes,

pingando la dexa;

ta toa'n güesinos,

color tien de cera,

ye casi un calavre

pa chalu na tierra.



La probe ta mala.

Quiciades na güerta

trió una gafura

sin d' ello ter cuenta;

llantói el venenu,

pizcoí una vena

y va pa morrese

si fo sacavera.



---<< ¡Ay, Virxen! -dicía-

¿Ú ta mio Carmela,

¿Ú ta la mio vida?,

¿Ú tá la mió ñeta?

Fuxó per les malves

pal mal de so güela;

tará avellugada,

tará per uquiera

plasmada 'scuchando

ruxir la tormenta.

¡Ay, fía del alma!

(¡qu'al llau de Dios teas!)

¡Perdona a tó madre,

perdona 'sta güela,

que sola pel monte

dexó dir la neña! >>



Ansí entre'l ñarvasu

falaba la güela,

con voz quexumbrona

que pena da oyela...



De pronto sintióse

un ruidu allá juera;

ye'l perru de casa

qu'allega a la puerta;

aullando 'sgatuña

y lladra con juerza.

Al velu, dió un blincu,

de sustu, la vieya,

---¡Ay!... Cúntame, Moro

(dicíai la güela)

¿Ú ta la neñina?

¿Qué fo de Carmela?

¿Por qué güelves solu

si fosti con ella?



El perru, amusgadu

y untáu de follera,

'nel llar foi a chase,

y ansí, a so manera,

lladrando al so modu,

cuntói a la güela

<<¡¡que foi despeñada

la probe Carmela!!>>



Salió la neñina

de casa, llixera,

col cestu nel brazu

y el perru a la vera.

Buscando fó al monte,

corriendo 'n sin pena,

les malves que curen

el mal de la güela.



El Moro barrunta

que vien la tormenta.

Mordiéndoi la saya

fai seña a la neña,

más ella no atendi

del perru la seña

y busca les malves

pa 'l mal de la güela.



El Moro non para,

repite a mordéila;

y busca y rebusca

pel monte, Carmela;

y güelven los truenos

y azótai la cierza;

entrói coruxía

y dando la güelta

corrió p'acia casa

por mor de su güela...



Va toa azorada;

la ropa 'sguedeya

per entre los matos;

mas ella, llixera,

no atina 'smucise

y entre 'llos la dexa,

¡Si en nada pensaba...

tan sólo na güela!



Al dir dar un blincu

falsiói una pierna

y al fondu 'n barrancu

cayó, ¡probe neña!

y ascontra d'un cantu

frayó la cabeza.

¡Ansí Dios lo quixo!

¡Ay, probe Carmela!



Mentanto, na casa,

sospira la güela

pidiéndoi al cielu

que-i unvie la ñeta...

La ñeta, frayida,

morriéndose queda,

besando les malves

que tán xunto d'ella...

les malves que curen

el mal de la güela.

... ... .... .... .... .... .... ...

Y allá 'n lo cimero

del monte, s'alcuentra

aquella neñina

tendida, ya muerta.



Los páxaros canten

blincando al par d'ella.

El perru, lladrando,

ta cháu a so vera.

El aire pacible

que crucia l'aldea

quiciáis lleve'l ecu

(¡¡Oh, Virxen que pena!!)

del adiós postreru

que llancia la güela.



Morrió la vieyina...

Morrió de tristeza,

mirando pa'l monte

u fói la so ñeta.

... ... .... .... .... .... ... ...

¡¡Adiós la güelina!!

¡¡Ay, probe Carmela!!
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xxavixx
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MensajePublicado: Mie Abr 21, 2004 4:46 pm    Asunto: Responder citando

pues muy guays, como no publicais un libro con todas ellas, juntar mas y os haceis famosos... a mi me molan
cheers
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orux
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MensajePublicado: Mie Abr 21, 2004 7:07 pm    Asunto: Responder citando

Gracias por tu interes en las cosas de Asturias, xxavixx, je, je lo de publicar supongo lo dices en guasa, casi todo esta publicado, y con autor conocido, lo que pongo más abajo es de "Pachín de Melás" escritor y poeta muy conocido en esta tierra.
Salu2
orux


A los neños de La Calzada

Leido en la inauguración del parque Infantil

construido por la Sociedad Cultural e Higiene de la Calzada.

Gijón, 20 de junio de 1915




--------------------------------------------------------------------------------



¿Qué seriones, que formales
tan los neños de La Calzada.!
¿Cómo escuchan los probinos
a la xente qu´aquí fala!
¡Ay! Que guapos rapacinos
que no gorguten migaya.
¡Ay! si agora un paxu piescos
per aquí s´esparramara.
¡adiós! con el cuartu seriu
de la tropa ´sgalazada
per pañar un piescu verde
y royelu hasta la gaspia
o pevita, ye lo mesmo,
el güen diente tóo lo blandia
¿Y si fueren cirigüeñes,
manzanes, cereces?.¡mialma
si nel suelu queda una
que non seya ´sgatuñada!
¿Doivos dentera moninos?
¿Faisevos la boca agua?
Perdonaime, tóo ye groma
Del magüetu que vos fala.
¡Ay, probinos! pa utra cosa
esta fiesta fue ´ntamada.
Paxaros, flores y neños
facen reviciar el alma
fuxendo llercies, llaceries,
dolor, llantu, pena, llácara
y semando d´allegríes
la vida que ye una llárima.
Cántigu que na ´spesura
saltarín paxuru ´ntama
llanciando al sol gorgorinos,
pa la fema ´namorada;
arume de belles flores
na solez de la ´nramada
que ´l vientu sele lu lleva
y suavin muy suave lu aña;
caricies del guapu neñu
que na so melosa fabla
faínos rir a tutiplén
y de oyelu cai la baba.
Son querencies de la vida,
ye amor, poesia, alma,
ye ´l sentir de los humanos,
ye vevir la paz y calma,
ye tóo xunto l´allegría
que del cielu vien per gala.
¡Ay, probinos los mios neños
rapazos de la Calzada!
Ya tenéis vuestru xardín
onde reblincar con gana;
ya tenéis flores y árboles
que sol, mar y brisa baña.
Sois felices, muy felices
ena inocencia del alma.
Si algún día, yo, vieyín,
(non en balde ´l tiempu pasa)
cimbláu co la carga a cuestes
que los años sofitara
tembleque, mediu cieguín,
con el alma atristayada
de sufrir y padecer,
de luchar na vida amarga,
subiera a rastraes los pies
fast´aquí, fasta la Calzada,
dexáime tomar el sol
nel xardín de la neñada
al par de les belles flores
ena querida barriada,
mientres blincáis, xunto a min
riyendo con toa la gracia
y los páxaros allegres
canten amor y esperanza.
¿Dexareisme miós neñinos,
rapazos de la Calzada?


Emilio Robles Muñiz (Pachín de Melás )
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MensajePublicado: Vie Abr 23, 2004 12:18 pm    Asunto: Responder citando

Despues de que ayer, no pudiera conectarme a internet gracias a TELECABLE (como no ), hoy sigo con un cuento de: "Pachín de Melás".
salu2
Orux




A LA VIEYEZ VEXIGUES

Esti cuentu pertenez a la :



Colección de cuentos y "coses"

escritos expresamente para el

CENTRO ASTURIANO DEL ROSARIO DE SANTA FE EN ARGENTINA



Gijón 1909







Per los caminos y caleyes oyíase el patucar de les madreñes, que sacaben fuéu al encatiase nes piedres del camín, y dalgún ixuxú retumbaba per les eres abaxo, xúntandose co'l cantar recio y melgueru.

Per equí una neña prieta y respingada apúrrei panoyes a un mozu que les enriestra con maña; per allá un mozacu diz non sé qué a una moza que se pon collorada, y acullá una panoya fué dar nos focicos d'un atrevíu que echó un plizcu n'una ñalga dura comu un pegollu. Too ye risa y groma. Esti diz un cuentu con apegadiella; el utru echa un cantar qu'atorolla la cocina, y el de más p'allá da un blincu, piegando un testerazu na viga la tenà. El pote fierve co les corbates que y' un gustu; revienten les de magüestu; chispa'l fueu; afuma'l candil, y... Pinón durme que durme, asentáu n'una tayuela, co los brazos desmanganiyaos y apretando n'os llabios una colilla negra y babosa

Xustu cunta un cuentu de mieu que da curuxía; y una moza, que i pruñe'l cuerpu por armar bulla, tira una panoya, que fué a dar so la panza de Pinón, sultiendo comu si díes na pelleya d'un tambor.
Pinón llancía un berríu que semeya un vómitu, y llevántase fechu un cuélebre.

--- ¿Quién tiróme la panoya? -entruga, rucando los dientes

Toos callen y rínse per lo baxo.

--- ¿Enfadose, Pinón? -diz la mozuca prieta.

--- Enfadame, barájoles, non. Pero ises gromes...

--- Amos, Pinón. non roñe, non roñe. Venga pa ca y asiéntese xunto a min diz con desemulu la rapaza que i solmenó'l panoyazu.

--- ¡Asentame xunto a ti! ¿Pa que, rapaza? ¿Pa que me de el pigazu? ¿Ye too isto les gromes y los xuegos que sabéis? ¿Ye too iste'l divertimientu d'una esfoyaza? ¡Barájoles co los mozos!... ¡Nos mios tiempos...!

--- Entame vusté dalgo. Pinón.

--- Non; yo per min... Non penséis, que non teno humor pa facelo...

--- Pos hala, agora. -falen toos aveyando per elli

--- Pos... güeno; en mazcando la garulla y en sofitando les riestres de maiz, xugamos al zapatu.

Nun momentin sofitaron les riestres de maiz nel horreu, bazcullaron el pote de les corbates, y el dentamen de cad'ún trabaya abondo bien.

Xusto taba pa un llau, falucando pa consigo.

--- Pinín, apurremi una pantusa del cuartu to güela. -diz Pinón al nietu.

--- ¿Vas xugar tú? -entruga Xusto.

--- ¿Nonto xugar? Non... tú. Ya m'encamaba yo que non sonara'l roncón.

--- Home, home, a la vieyez, vexigues, Pinón; a la vieyez, vexigues.

Pinón non fai casu. Los mozos y les moces asiéntense n'el suelu faciendu corru, llevanten les rodies y apértenles unes con utres, dexando fechu a moo d'un furacu too el reor, y per illi cuerre´l zapatu pe les manes de toos, que metíen per ente les rodies.

Pinón, apuxando, asentóse metanes dos neñez abondo palabreres. En metá del corru ponse un mociquín gayasperu y ascomiencen a xugar. Una rapaza del llau de Pinón fai una seña maliciosa'l mociquin que se queda, y entón va pa Pinón y atópai el zapatu debaxo les sos rodies, que pa iso lu apurrieren pacia allá

--- Agora quédase Pinón. -diz per allegre una neña.

--- Quédase Pinón. -falen toos a una.

Y Pinón -dando un gufiu- llevántase y ponse metanes del corru.

Iso, iso yera lo que buscaben los mozos. Qué risotaes, qué groma. ¡Anxela Maria! Y como Pinón non s'arreglaba bien por mor de la panza, allí yera gusto velu arresoplarcom'un xatu, aforfogáu, sudorosu, rabiando per algamar el zapatu que s'esnidiaba per baxo les rodies de toa aquella xarramandía, y cuando menos lo cuntaba, cayiai de plan un zapatazu nes ñalgues, nel cadril, nel renaz, llombu o costielles, frayándulu per d'afechu; pos daben como si tocara Dios a xuiciu, y seguien les gromes y les rises.

Pinón, amusgáu per doloriu, ente la chunga de los rapazos, foi sentase n'el escañu, rascando les costielles.

Xusto, al par d'illi, fala per lo baxo:

--- Non escarmes, Pinón, non escarmes. ¿Vas ponete con los mozos? Home, a la vieyez, vexigues.

Pinón, non gorguta.



Cuerri la nochi; fuxe la ñeblina, dexando ver los montes y los valles; canta'l gallu; sonen les esquiles de los armentíos, y ente les sábanes branques, goliendo a lloréu, escuéndense les postreres rises de l'esfoyaza, y quiciás dalgún sueñu d'amor cierrará los gueyos d'una virxen, pos dalguna palabra sonó na s'oreya, mentanto nes sos manes reblincaben les panoyes de maiz al llau del galán coses que saben almíbare.



Emilio Robles Muñiz (Pachín de Melás
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MensajePublicado: Vie Abr 23, 2004 1:53 pm    Asunto: Responder citando

Muy bueno el cuento.Jajajajaja.
Esti Pinón no escarmienta. Wink
Aproveho para mandar un saludo a Jupiter1953,que aunque no podamos leer sus mensajes durante un tiempo por tener el pc en dique seco,sé que al menos nos lee.Pues eso..Un saludo y ya sabes que aquí te esperamos con los brazos abiertos.Que eres como de la familia ya,jejeje.
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MensajePublicado: Vie Abr 23, 2004 3:30 pm    Asunto: "TERESINA PUCHERU" Responder citando

Pocos serán los gijoneses que aún recuerdan a "Teresina", aquella mujeruca de poco más de cincuenta kilos de peso, estatura tirando a menos, eterna sonrisa - jamás había hecho mal a nadie - y con su famoso puchero de barro en el que recogía, un día sí y otro también, la comida de la Cocina Económica que compartía, en animada y mímica conversación, con cuantos gatos encontraba a su paso.

Nacería en el seno de humilde y numerosa familia marinera, en una vieja y desconchada casuca del "Barrio de Pesquerías". El padre, un mocetón como un castillo, ojos de mar y pescador a la "parte" de soltero, poseía por toda fortuna, un bote que hacía agua hasta el "carel"; un trasmallo con más "furacos" que mallas; una "fisga" que se caía a pedazos de puro pasada; un farol, herencia de su abuelo y que empleaba para la pesca del congrio; palangres y cordelones;l a ropa de aguas con su "sudeste"; un armatoste en forma de catre y un amor a su Gijón que rayaba en la fantasía.Creemos decir bastante al asegurar que era "playu" de los pies a la cabeza.

En el verano, cuando no iba al "quiñón", utilizaba el bote para la pesca del "palangre, cordelón, sentir y calamar". En el invierno sacaba "buenes perres" arrastrando al carbón; de cuando en vez tentaba la captura del rico y sabroso "oriciu" por el arte del "lampazu" en los veriles de "Serrapio". Gozaba de fama de maestro a la "esguila" en "les poceres" y conocía como a su casa las caladas del "bugre", andarica y "botón", en los bajos de la "Cordelera", "Piedra del río", "Cantu San Pedro", "Amosuques", "San Martín", "Aranzón" y los "Regatos", muchos de éstos bajos, fáciles de contemplar a marea baja o en días de rompiente, cómodamente acodados sobre el rompeolas o muro de Lequerica.

Si en la introducción hablamos tanto del padre es para decir que, antes de contraer "anuncias", ya había tenido, con la que sería su amado tormento, un par de "fíos por detrás de la iglesia" reconocidos. La legítima unión en la que trabajó de lo lindo aquel "santu varón" llamado Julián el sacristán, vino cuando ya los "neños eren rapazos de lancha". La "muyer" había sido una moza de rompe y rasga. Vendedora al mundo. Guapa y fresca como una gota de agua, pero como casi todas no muy difícil de convencer por aquel barbián. El "regalu" solía llegar muchas veces antes del "santu". Qué iban a hacer ellos. La vida era dura porque la pesca daba para muy poco; en cambio, el mal tiempo hacía de cómplice para que la cigüeña visitara al matrimonio una vez al año, con la gran suerte de que les llegaron a pares. El amor es y será así por los siglos de los siglos en los pueblos netamente pescadores.

"Teresina" fue la gran sorpresa porque llegó cuando menos contaban con ella. Vaya "sustu" después de aquella "carrapotada de fios". Por aquelos días Cimadevilla vivía en una constante intranquilidad. La cárcel pública se llenaba de apasionados "Apagadoristas y Muselistas". Si por aquel entonces asomó la "fame" en el barrio, mucho mayor la hubo cuando la lucha entre los que defendían las redes "sardinales" en contra de la nueva modalidad del "boliche". Por una y otra causa la probe "neña" creció "esmirriada" y no dió en "tísica" porque la bondad de Dios no lo quiso permitir. Pero para que veáis como son las cosas: aquella chiquilla con eterna cara de hambre llegaría a tener en su pequeña estatura un "palmito" y salero que para sí hubieran deseado las hembras de mayor tronío.

Como todas las mozas, también "Teresina" tuvo su amor. Un "virusu" de Bajovilla, que se llevaría sin pena ni gloria la peste tífica del año once. No quiso a otro hombre, aunque le llovieron a pares los pretendientes, por lo quedó, por su propio gusto, para vestir santos. No era beata ni mucho menos, pero la atraía con fuerza irresistible la angustiada imagen de la Virgen de los Dolores de la marinera iglesia mayor, a la que exponía sus cuitas, pidiéndole esa fortaleza y consuelo del que tan necesitados están aquellos que se ven solos en el mundo.

Su madre, una "serrana" que alternaba el cuidado de la casa con la venta de los "pexes" que el "patrón" traía de la mar, sentía por aquella "fía" verdadera adoración. Y así, "empeñándose" hasta los ojos, la mandó a la escuela y taller de costura, no para que aprendiera el corte, como ahora se usa, sino para que pudiese valerse por sí misma el día de mañana.

Aquel aprendizaje le sirvió, a la muerte de sus padres, para desempeñar el oficio de costurera por las casas, en las que le daban dos pesetas y la comida. Con aquella "soldada" pagó la renta hasta que alquló el piso quedándose con un pequeño cuartucho. Cosía y repasaba que era un primor. Pero esos dos elementos llamados tiempos y moda, dejarían arrinconada, cuando más lo necesitaba la ya gastada tijera de "Teresina".

Nosotros la conocimos ya chocheando. Era orgullosa y jamás pidió limosna. Los vales para la comida que le entregaba diariamente don Ramón Piquero, los ganaba adornando altares, hasta que, ya imposibilitada por la vista, iría a parar con sus huesos a las Hermanitas de los Pobres.

Dos manías tenía nuestra dama, la de rezar el rosario haciendo estaciones en cada cruz del "Calvario de Piedra" del antiguo muro de San Pedro. Y la de bendecir todos los años, el lunes de Ramos, la Casa Consistorial, pues, según ella, bien lo necesitaba para que las cosas de Gijón fueran por el camino derecho. Lo que no sabemos es si actualmente la Casa Consistorial seguirá necesitando de esas bendiciones.

Durante la República sorprendimos a "Teresina" con su cantinela de "fuera sapos, fuera ratos y toda la comezón, que aquí está el agua bendita y el ramu de la Pasión", dando dando una y otra vuelta alrededor del Ayuntamiento, con su pote y ramo. Al advertirla que corría el peligro de que la metieran presa, nos contestó con aquella eterna sonrisa: "meteme a mi presa, fíu del alma, con los años que llevo encima. Cara yos diba a costar la broma". Como se ve. no tenía miedo a nada.

Quería tanto a su "Barrio de Pesquerías", que cuando se sintió morir, rogó a la monjita que la cuidaba le llenara su viejo puchero con tierra del Cerro de Santa Catalina. Así lo hizo la buena monja. Al ser amortajada no iba sola en la tosca caja de madera. Allí estaba el famoso puchero de barro con aquella tierra que para ella era igual a la de Promisión.

Dicen los que han tenido la suerte de presenciarlo, que a los pocos meses de enterrada, la tierra de su tumba en la que manos piadosas habían colocado una sencilla cruz, se cubrió con un blanco y perfumado vergel.

Sin duda, La Virgen quiso así pagar el amor que le profesaba la buena y sencilla "Teresina Pucheru".

-----------------------------------
Extraido del libro "Al aire de Cimadevilla" de Víctor Labrada. Gijón - 1971
Que os preste.
Saludos.
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MensajePublicado: Vie Abr 23, 2004 5:34 pm    Asunto: Responder citando

¡¡¡Qué gozada!!!,no conocía yo esta historia de "Teresina" y eso que mi suegro era "playu",pero algunos nombres de sitios, si que me suenan.
Bueno como ayer hice "novillos" obligada hoy pondré mas cosas de " Pachín de Melás", igual Jupiter y su grupo la representaron alguna vez.


Salu2
Orux

.................................................................
XUAN DE MEDERO

PACHU



Dos viejos aldeanos de la vieja Asturias muy hablantes y rescamplaos.


ADVERTENCIAS


Época actual: Pachu, en su desproporcionado accionar, dará la sensación del enorme pasmo que le produjo cuanto vio en la villa, acompañando a la palabra, el movimiento descriptivo del deporte que explica a su amigo Xuan. Éste, escúchale embobado, emocionándole la parte gráfica que en su relato pone el entusiasmado Pachu.

Esto no quiere decir que se exageren los tipos hasta ridiculizarlos, según acostumbran algunos actores, sino que con toda ingenuidad y sencillez aldeana, Pachu, relata a su modo y Xuan, escucha e interrumpe según la sensación que le produca lo que oye.



--------------------------------------------------------------------------------


MAL DE CAÑAES

La escena representa una campiña con << muria >> o sin ella pero dando aspecto de quintana.

Al levantarse el telón aparece Xuan en actitud como si le doliera el cuerpo o quisiera desentumecer todos los miembros. Se palpa las rodillas, la espalda, poniendo cara dolorida; voltea un brazo, luego el otro, los pone al alto y cansado de estos ejercicios, habla.




ESCENA ÚNICA


Xuan.- Ná, que voy encaniáu lo mesmo que si me hubieren pegao una camá de palos. Tengo el cuerpu que tou ye un dolor, como si los tendones de les cañaes de los güesos non tuvieren gota sangre. De la que voy, apárenme los xuegos del rodamen y non ye cosa de quedar tiesu sin poder mover un deu.

(Comienza a darse masaje, voltear los brazos y hacer cada aspaviento que parece un loco.

En esta posición le encuentra Pachu al entrar en escena, quedando altamente sorprendido al ver a su amigo hacer tales contorsiones)

Pachu.- ¿Que faes, chacho? ¿Tas tomando furia pa aventar una piedra? ¿Estórbente los cadriles, Xuan? ¿Quies estate quietu? ¿Enfermaste del renaz? ¡Nunca tal vi! ¿Apares de una vez? Va saltate un brazu.

Xuan.- ¡Qué sustu pasé, Pachu del alma!

Pachu.- ¿Viesti les marimantes?

Xuan.- ¡Güenes marimantes te dea Dios! Tovía paez que tengo aformigaes les piernes.

Pachu.- ¿Durmiste en cuclilles?

Xuan.- Echáu y bien echáu, a la bartola... pero non sé qué me pasó, que comenzaron a quedase sin movimientu los xuegos de los güesos, subíame así como una llargatesa pe les espaldes arriba, los deos dieron en parase y ya víame baldáu na cama como el Pirulín. Gracies que espatuxé y saquéles del plasmu, que si non...

Pachu.- ¿Sabes qué ye eso?

Xuan.- ¿La Trantina?

Pachu.- Pos eso ye mal de cañaes, malición enos gúesos... y pa curalo, hay que facer ginasia.

Xuan.- ¿Gi... que? Taría bueno que al mio tiempu diera saltos saltos mortales agora, ¿eh? Tas bobu d'afecho. (Pausa) Vo trabayar dalgo.

Pachu.- ¿Tas desbrozando? (mirando a la cuneta.)

Xuan.- Si, un poco per aquí, pos para el agua, y eso faise una llamuerga. ¿qué te paez? Esti ye otru cantar.

Pachu.- ¿Cual?

Xuan.- Esto. Que yo llimpio el regatu y Celesto el Mancu llénalu. Si non faigo ná, él tampoco, y asina tamos tou el añu.

Pachu.- ¿Entós, qué busca Celesto el Mancu con eso?

Xuan.- ¡Qué sé yo! Como aquí ye mas baxo y para el agua, pensará veme tirame de cabeza so la muria pa entrar en prao.

Pachu.- ¡Alabao! Les coses que a ti te pasen...

Xuan.- Non asoceden a naíde na parroquia , ya lo sé yo. (Pausa larga.) ¿Onde vienes?

Pachu.- De la villa.

Xuan.- ¿Y llegues a estes hores?

Pachu.- Agora mesmo.

Xuan.- ¿Pasóte dalgo?

Pachu.- No, home, non. Si juera por min, ya taba de güelta en casa fai dos hores.

Xuan.- ¿Entos? Cunta, cunta...

Pachu.- Topé al fíu del amu n'una cai que se llama... ¡bah! escaecióseme; non me acuerdo. ¡Son nombres tan revesosos!...

Xuan.- ¿Na cai San Bernaldo?

Pachu.- Non.

Xuan.- ¿Xunta la estauta?

Pachu.- Non.

Xuan.- ¿Nel mercáu del ganao?

Pachu.- Sí, pero pa la utra vera. Güeno, ¿Tú acúerdesti del fíu del amu?

Xuan.- ¿Non ye aquel rapaz encanixáu que venía a to casa pol verano pa tomar aires per aquí?

Pachu.- El mesmu. ¿Viesti lo flacu que taba? Pos sigue lo mesmo. Nin freba más, nin freba menos tien nel cuerpu. Pos él empéñase en que ta duru y correchu como un forcáu.

Xuan.- ¡Qué va tar, Pachu del alma! Los señoritos a más de tar folgaos, non comen más que llambiotaes. Si mazcaren un platu fabes, arrebentaben.

Pachu.- En cuanto me vio, vien pa min y quieras que non, tira y compón, non pude negame y metióme en una casa onde se xunta con otros mozos como él, a xugar.

Xuan.- A xugar a les cartes, ¿que non? Como si lo viera. Esos mozacos son unos viciosucos.

Pachu.- ¡Qué cartes nin qué ocho cuartos! Xugaben a no sé qué de saltos y coses y dicíen que con ello estiraben los nervios y los tendones de les pates, barriga y nuez.

Xuan.- ¿Fai falta xugar pa eso? Que vengan, Pachu, que vengan esos rapazos a sallar, arroxar y arrendar y ya verán como fégado, cuayu y tendones, espurren que mete mieu.

Pachu.- ¡Qué burru yes, Xuan!

Xuan.- Burru yeslo tú, que vienes plasmáu con eses boberíes.

Pachu.- Y plasmaríes tú tamién si les vieres. ¿Cúntolo o marcho?

Xuan.- Non sé si tendré pacencia pa oyite... Amos a ver. ¿Qué viste y qué ficieron?

Pachu.- Pos veraste tú. Como te diba falando, de primero llevóme el fíu del amu a un prau como de cinco dis de gües lo menos, cierráu sobre sí sin sebes nin matos, pero con escaños. Que'l diañu me lleve si cosa tal nunca había visto. Xúrotelo; talmente pensé que diba a consultame los carros de yerba que sacaría del prau. ¿Pero quies creer que había un xentíu de xente tremendu?

Xuan.- Tan fatos como tú.

Pachu.- Non me faltes, Xuan y non me faltes. Si non, cierro el picu.

Xuan.- Güeno. Desde agora soy un cadabre.

Pachu.- Quedéme plantáu hacia una vera viendo el xentíu y dixe pa min: << Vamos ver en qué apara esto >>. De repente oigo palmotiar y, blincando una barandilla, salten al campu como dos docenes de rapazos del mesmu calter que el fíu del mio amu. Vestíen l-asticu con rayes de colores, calzón cortu per la rodilla, medies de un deu de gordes, y nos pies borceguilles ferraes con tacos que llevantaben una polgada, ansi Dios me salve.

<<Esto ye cosa de comedia>>, dixe pa mí. Y cuando cuntaba velos dar güeltes al gatu y saltar al coz-coz, llámalos otru rapaz con un xiblatu, ponen nel medio una pilota como una calabaza, tiren una perra l'alto, óyese otra xiblotá y comiencen a xugar. Y aquí vien lo güeno. ¿A que non sabes, cómo xugaben la pilota?

Xuan.- Al embruno non sería.

Pachu.- Ascucha y plasma. ¡Xugábenla co les pates y la cabeza!

Xuan.- (Riendose.) Ja, ja, ja... ¿Y les manes pa qué les queríen, Pachu? ¿Pa andar al pino?

Pachu.- Déxame falar. Non ríaste hasta que acabe, si non ye cosa de ntar aquí empantasmáu.

Xuan.- Non sé, allá veremos. Sigue.

Pachu.- Pos ascomiencen a dar pataes a la pilota, unos que pa qui, otros que pa lla, que pa cullá, otru vien y quítaila, aquel fúxela y páñala; el mociquín tocaba el xiblatu, dos más lejos ximielgaben unes banderines... Qué rabia poníen en el asuntu, chacho, qué manera de correr, soplar y gufar. En una de les escorribandes , que si te la quito, que si te la dexo, que si non te la dexo, caen unos so los otros y non vi más que llombos, espinilles, barrigues y costielles, todo al retortoriu.

Xuan.- Son el diablu los rapazos, y si se manquen, entós son los llantos en casa.

Pachu.- Yo non sabía por qué entamaben aquella agarradiella, nin el empeñu que ponía la xente en mirala. Y pa más amolala, al mio llau falaben dos entendíos nel xuegu aquel, pero, amigo, falaben llatín y non supe nin migaya de lo que decíen. Non sé qué cristianu entiende; ¡¡FEU!! ¡¡MELEN!! ¡¡DIBLANDO!! ¡¡PENAL!! <<¡Bah! -dixe-, Ta visto, dalguno lleven pal presidiu. Vo marchar non sea cosa que me enreden nel asuntu.>> Agarróme el fíu del amu y fizome quedar, que si non ya taba de güelta fai dos hores.

Xuan.- De tanto empuxar pa non rime, va cayeme el campanín... Pero sigue... sigue.

Pachu.- Ya me diben picando a min tantes pataes, tantu xiblar y tantu correr, cuando diome por preguntar a ún que taba a mio vera: -- Usté dígame, hom, ¿pa qué mil diaños facen too eso? -- Pos pa meter la pilota allí y si lo facen ganen, pos ye... cómo me dixo, ye... GOL, eso, GOL.

Xuan.- Como sí me llamares aparte y non me dixeres ná.

Pachu.- Miré pacia onde me dicía, y vi una a modo de portiella con una rede y un rapaz nel medio faciendo muchos esparabanes pa que non entrará la pilota. Yo taba viendo cuando rompía el cráneu de la cabeza contra un testeru o lu embazaben de un pílotazu Pero él gafu, finxau, guardaba la portiella y non la metieron, non.

Xuan.- Toy que españo, Pachu. Ja, ja. Si juera yo, del primer madreñazu, o riesga la pilota, o entra per el portiellu esi.

Pachu.- Pos to dicite, que tuvieron munchu tiempu engarrafiellaos unos con otros, cayendo pates arriba, corriendo como llocos, sorbiendo llimones, rascando les costielles, sudando como cavadores y ye la gora desta, que la pilota ta sultiendo entre les pates de los mozacos.

Xuan.- Allí ta bien. Que xueguen como Dios manda, Pachu. Eso ye lo mesmo que poner les madreñes na cabeza y les gorres nes dedes de los pies.

Pachu.- Pos esi xuegu, llámenlu... Aspera... llámenlu FOBON...

Xuan.- Cara de FOBON tienes tú. Ta dicho. Un bobu fai un cientu. Siempre encamentando coses pa embobecer a la xente.

Pachu.- Contigo ye cosa de cierrar el picu d'una vez.

Xuan.- Por min ábrelu too lo que quieras. Si tá ye poco lo que la tas piando... Cunta, Pachu, cunta qué más viesti.

Pachu.- Dende allí marchamos el fíu del amu y yo a ver venir a los otros rapazos que corríen... que corríen al CROS...

Xuan.- Home, sería al coz-coz...

Pachu.- Non, al CROS... y facíenlo con les dos pates.

Xuan.- Mira, ye cosa de non creételo, pos el mundo anda agora al revés, y too va pates arriba, y los hombres de esti tiempu, lo mesmo anden en dos ruedes, per el aire, que per baxo el agua faciendo compañía a les xardea, sigue, sigue...

Pachu.- Llevóme despues a una casa. Ena saluca de abaxo había un xergoncín nel suelu al paecer pa non mancase. ¡Y quies creer que tamién había xente!

Xuan.- Non me cuesta ningún trabayu.

Pachu.- Salen dos neños medio en carnes, bastante gorducos, ansí cocmo el mio Sindo. Mírense gafos un pa otru, espurren les uñes como los gatos y anden furtiándola cad'un a so manera. Pieguen un blincu, cuéyense pe los bacios y cayen al suelu. Allí retórciense, plízquense, ponen los codos sol gañote, xunten renaz, llombu y banielles, gufen, soplen, espatuxen, y pa min aquello yera un retozu como los que facíamos nes esfoyaces, nin más, nin menos.

Xuan.- Ta visto, home, ta visto...

Pachu.- Los rapazos llevántense, la xente palmia y too aquello facíenlo, según me dixeron, pa quitar la malición de la sangre y dar juerza a les cañaes.

Xuan.- ¿Acabasti?

Pachu.- Non. Pregunteí a ún d'ellos y díxome que yeren agarradielles del RACUN...

Xuan.- Ra... ¿qué, qué? ¿Acabasti?

Pachu.- Non. después blinquen nuna pértiga, como facíamos na llende con la guiá. Un encanixáu da güeltes nunos fierros, utru tírase de barriga nun montón de arena y el de más allá espernexa engaramitáu nun palu. Y too esto, pa min, facíenlo pa non dexar pelu, güesu, tucu, nin costiella sana.

Xuan.- ¿Acabasti?

Pachu.- Non y non. Aspera. Salen después dos mociquinos con una verdasca na mano y dixe yo pa min << Gracies a Dios que voy a ver dalgo güeno >>.

Xuan.- Home, ye verdá. Liáronse a palos ¿que non, chacho?

Pachu.- Pos verás. Ascomiencen a blincar pa qui y pa lla y non poníen traces de entrala. Un d'ellos apurre un verdascazu que el otru para; métei una per debaxo, y que non; da del revés, y tampoco, per la güelta y ná. En esto siento el dolorín nel embeligru, rególveseme el cuayu y non aguanto más. Arremango el mio palu y dixe: << Dai asina, ho >>... Y si non me agarra el fíu del amu, solménoi un estacazu al más pequeñacu que ya se diba poniendo abondo fachendosu.

Xuan.- ¿Ya cabasti, Pachu?

Pachu.- Non. Dempós...

Xuan.- Ya ta y ya ta. Non gorgutes ni una lletra más. Yo sí que toy que reviento de oyite falar bobaes. ¿Sábeste lo que te digo? Que to eso ye cantar de carru. ¿Oyiste? Y que onde ta una bolera, bastiar, carriar y trabayar na tierra, que se dexen de tontures pa los ñervos y cañaes. Aquí ta quien fizo los sesenta...

Pachu.- Y el ron ron.

Xuan.- Y lo que rondaré. Aquí me tienes sin veyera, nin tochures.

Pachu.- Non apilanques porque Dios non quier.

Xuan.- ¿Quies pulsiar? ¿Quies char la zancadiella? Entós ¿qué tas ahí apoderando coses de neños?

Pachu.- Al dicho, punxistete blancu...

Xuan.- Ye que dame una puntada per debaxo la paletilla y sube al llombu, va per les corves hasta les dedes y párame nos codos. Tal paez una llargatesa con gafura que escorrida a pedraes non topa furacu onde metese enos mios güesos.

Pachu.- ¿Ye eso lo reciu y fuerte que tabes? Eso ye mal de cañaes.

Xuan.- ¿Ves? Agora téngola na cerviz.

Pachu.- Piéscai el rau, Xuan.

Xuan.- ¿Ríyeste de min?

Pachu.- Primero lo ficiste tú de otros. Xuga la pilota con les pates, da güeltes de barriga, fai lo de RACUN y ya verás como sanes. (Xuan hace contorsiones atroces, estira los brazos, se encoge, se palpa todo él y al fin comienza a voltear los brazos fieramente.)

(Pachu muy socarrón.) dai, Xuan,dai. que ansí fuxe el mal de cañaes y mates la llargatesa que te anda per el cuerpu.

Xuan.- De la que va, mátame a min.

Pachu.- (Marchando.) Toma la ruda, que ye güeno. Dai, Xuan, dai.

Xuan.- Xamas pensé tener mieu a una llargatesa. (Corre al interior.)



- TELÓN RÁPIDO -



Emilio Robles Muñiz (Pachín de Melás )
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MensajePublicado: Sab Abr 24, 2004 2:38 am    Asunto: Responder citando

Jajajajajaaja.Leerlo es una pasada, pero verlo tiene que ser la bomba ya.Espero que tengas más de este autor porque es divertidísimo.Sobre todo estas escenas teatrales.
Sobre lo que puse,en el libro hay muchas más historias de estas,además de estar repleto de fotografías de Cimadevilla y Gijón de principios del siglo pasado y algunas más antiguas aún.Es una verdadera pasada.Me parece que voy a tener que poner alguna más (por la cuenta que me trae,jejeje).
A propósito,he borrado uno de los mensajes porque estaba duplicado. En el otro estaba esta misma escena de teatro y además unido a ella,un mensaje que también está en el foro de Telecable sobre una queja.Es una cosa muy rara.No se como se han unido los dos.Pero no te preocupes que ya está solucionado.Seguramente te habrás liado un poco al poner el mensaje y lo hiciste dos veces.Lo que no me explico es lo de llevar unido el otro.En fin...cosas del internet este,jejeje.
Pués lo dicho. Veré de sacar tiempo para poner otra historia porque seguro que reconocerás muchos de los sitios que se nombran en ellas,ya que, en su mayoría,son de "playos".Son todas de personajes peculiares de la época.Unos tiernos como esta y otros por simpáticos, brutos o por otras caracteríasticas que los hicieron populares en el barrio o en la villa.
Ya veo que te gustan y a lo mejor alguna hasta te suena.
Saludos.
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